امروز شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۴

انتشارات

 

روزنامه جام‌جم در سال 1379 شکل گرفت، بخش نشر هم همزمان با آن به وجود آمد و هدف آن چاپ کتاب‌هایی با توجه به  نیاز جامعه در بستر اجتماعی و دغدغه‌های فرهنگی بود.

عمود خیمه نشر جام‌جم بر روایت و ناداستان‌های خواندنی استوار است. مستندنگاری، سفرنامه، تک‌نگاری، جستار مجموعه روایت و مطالبی از این دست. ما نیازمند روایت هستیم، از خودمان. ما باید بلند بلند درباره خودمان و مساله‌هایمان حرف بزنیم. حتی حرف‌های دیگران را بازخوانی کنیم. روایت‌ها و ناداستان‌ها مسیر جدیدی در ادبیات هستند که پایی بر زمین محکم واقعیت‌های زندگی دارند و سری در آسمان ذوق و هنر ادبیات. به همین دلیل با مساله‌های مردم و مساله‌های روز نسبت دارند و پشت میز نوشته نمی‌شوند.از طرفی سخت‌خوانی آثار علمی و دم‌دستی آثار مطبوعاتی را هم ندارند.

 روایت ما و زندگی‌مان اگر توسط خودمان و به موقع انجام نشود، توسط دیگران و با نگاه خودشان انجام خواهد شد. هر روایتی هم خشتی است بر بنای هویت. با این نگاه تلاش شد تا موضوعاتی را انتخاب کنیم که در مسیر این هویت‌سازی موثر باشد.

نشر جام‌جم در نظر دارد تا به سهم و ظرفیت خودش، با صدای رسا از دریچه فرهنگ و ادبیات یک نغمه شنیدنی و یک صدای ماندنی باشد. این نمی شود مگر با حمایت‌های جامعه کتابخوان. چه اینکه اگر کتابی خوانده نشود یعنی گاه مرگش رسیده است.